Usein kysyttyä
Laskutus
Miksi saan sähkölaskuja kahdesta eri energiayhtiöstä?
Jos kaksi energiayhtiötä lähettää sinulle samalta aikajaksolta kumpikin oman laskunsa, on kyse siitä, että olet kilpailuttanut sähkösi. Ostat siis sähköenergian eri myyjältä kuin yhtiöstä, joka toimittaa sähkösi. Sähköenergiasta ja sähkön siirrosta tulee erilliset laskut. Mikäli ostat sähkön ja siirron samalta yhtiöltä, laskutetaan ne useimmiten yhdellä laskulla.
Miksi en voi ostaa sähkönsiirtoa muualta kuin paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltäni?
Sähkönsiirto ostetaan aina paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltä, eli sitä ei pysty kilpailuttamaan. Siirtohinnat perustuvat kunkin alueen todellisiin kustannuksiin, eikä niihin vaikuta sähkön myyjä tai sähkösopimuksen kilpailuttaminen. Hintatason kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.
Mikä on e-lasku ja miten vaihdan e-laskuun?
E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat helposti suoraan omaan verkkopankkiisi. Valitsemalla e-laskun vältyt esimerkiksi viite- ja tilinumeroiden näpyttelyltä. Ajan lisäksi säästät myös luontoa. E-lasku on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. E-laskun voit tilata omasta verkkopankistasi ja maksamaton e-lasku näkyy verkkopankissasi siihen saakka, kunnes hyväksyt sen maksettavaksi. Useimmissa pankeissa voit myös tilata itsellesi muistutuksen saapuneesta e-laskusta. E-laskun tekemistä varten tarvitset sopimusnumeron, jonka löydät laskun ensimmäiseltä sivulta.
Mikä on sähköpostilasku ja miten vaihdan sähköpostilaskuun?
Paperilaskun sijaan voit saada laskun sähköpostiisi. Ekologiseen sähköpostilaskuun voit siirtyä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.
Voinko nähdä vanhat sähkölaskuni?
Voit tarkastella vanhoja laskujasi asiakasportaali Kompassista. Mikäli haluat tarkastella ennen kesäkuuta 2021 luotuja laskuja, otathan yhteyttä asiakaspalveluun.
Onko mahdollista saada laskuja useammin? Tuleeko siitä lisäkuluja?
Kokkolan Energian asiakkaat voivat valita itselleen sopivan laskutusvälin. Vaihtoehtoina on kuukauden tai kahden kuukauden välein tapahtuva laskutus. Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Mikäli haluat muuttaa laskutusväliä, otathan yhteyttä asiakaspalveluun.
Miksi en saanut laskua ajallaan?
Jos laskun loppusumma jää alle 10€, emme lähetä laskua, vaan laskutettava summa siirtyy seuraavalle laskulle (poikkeuksena sopimuksen päättymisen jälkeen lähetettävä loppulasku).
Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?
Sähkön siirtopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista suurin osa muodostuu muusta kuin sähkönkäytön määrästä. Jakeluverkkoyhtiön on huolehdittava, että alueen asukkaat saavat sähköä tarvittaessa, ja siksi sähköverkkoa on jatkuvasti huollettava ja kehitettävä.
Asiakasportaali Kompassi
Mikä on Kompassi?
Asiakasportaali Kompassissa voit mm. päivittää asiakastietojasi, seurata energiankulutusta sekä tarkastella laskuja. Voit myös uusia määräaikaisen sähkösopimuksen tai tehdä uuden sopimuksen vaikkapa kesämökille.
Kuluttajien sähkösopimukset ja sopimuksen siirto
Mikä on minulle sopivin sähkösopimus?
Oikein valitulla sähkösopimuksella säästät energiaa ja teet arjestasi sujuvaa. Tutustu sähkösopimuksiimme!
Asiakaspalvelumme auttaa mielellään oikean sopimuksen valinnassa.
Mikä on yleissähkön ja aikasähkön ero?
Yleissähkö sopii kaikkeen sähkönkäyttöön. Se ei erottele sitä, käytätkö sähköä yöllä vai päivällä. Aikasähkösopimuksessa sähkön käyttö mitataan erikseen päivä- ja yöajalta. Aikasähkön jaottelu on valtakunnallisen kaksiaikasiirron mukainen eli päiväenergia on ma-su klo 7-22 ja yöenergia on ma-su klo 22-07. Yösähkön hinta on halvempi kuin päiväsähkön.
Haluan siirtää sähkösopimukseni Kokkolan Energialle, miten toimin?
Sähkösopimuksen siirtäminen Kokkolan Energialle on helppoa, sillä irtisanomme nykyisen sopimuksen puolestasi ja hoidamme sopimuksen siirtoon liittyvät käytännön asiat. Uusi sähkösopimus voi myyjänvaihtotilanteessa alkaa aikaisintaan kahden viikon kuluttua tilauksesta. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua kaikissa käytännön asioissa.
Olen muuttamassa, miten minun tulisi toimia?
Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia. Sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sähkösopimuksia eri osoitteissa. Saatat tarvita sähköä kahdessa paikassa, jos vaikka remontoit uutta asuntoa, mutta asut vielä vanhassa osoitteessasi. Huomioithan, että määräaikaista sähkösopimusta ei voi siirtää uuteen osoitteeseen, vaan sopimus päättyy aina muuton yhteydessä.
Tee sähkösopimus uuteen asuntoosi viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että muuttopäivänä sähköt on kytketty. Aloita uusi sopimus siitä päivästä, jolloin haluat sähköntoimituksen alkavan. Vanha sopimuksesi päättyy vasta, kun päätät itse sopimuksesi tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Päätä vanha sopimuksesi siihen päivään, kun muutto ja loppusiivous on hoidettu. Sähköt katkeavat kohteesta sopimuksen päättyessä, jos uuden asiakkaan sopimusta ei ole tehty.
Onko sähkösopimuksen peruminen mahdollista?
Asiakkaalla on oikeus perua etämyynnin kautta tehty sähkösopimus 14 vrk:n kuluttua sopimuksen syntymisestä. Peruutusoikeus koskee puhelimitse tai nettisivujen kautta tehtyjä sopimuksia. Sopimus on mahdollista perua puhelimitse, sähköpostitse tai lähettämällä täytetty peruuttamislomake. Tämä lomake on hyvä olla lähetetty ennen peruuttamisajan umpeutumista. Jos asiakas haluaa perua jo aloitetun sopimuksen, niin asiakas on velvollinen maksamaan kulutetun sähkön, jota on käytetty sopimuksen alkamisen ja peruuttamisilmoituksen välillä. Sähkösopimuksilla, jotka on solmittu messuilla, asiakaspalvelupisteessä tai erillisessä väliaikaisessa myyntipisteessä, ei ole peruutusoikeutta.
Miksi en ole saanut ilmoitusta vuodenaika-sopimuksen sähkön hinnan muuttumisesta?
Vuodenaika-sopimus on voimassa toistaiseksi ja sopimuksessa sähkön hinta tarkistetaan aina neljä kertaa vuodessa. Hintajaksot ovat 1.1.–31.3., 1.4.–30.6., 1.7.–30.9. sekä 1.10.–31.12. Hinnanmuutokset ilmoitetaan asiakkaille noin kuukautta ennen asiakkaan ilmoittamaan sähköpostiin sekä verkkosivuillamme. Sopimuksen tekeminen edellyttää aina voimassa olevaa sähköpostiosoitetta.
Tarkistathan, että lähettämämme sähköpostit eivät ole menneet roskapostikansioon tai että postilaatikkosi ei ole täynnä. Muistathan myös ilmoittaa muuttuneen sähköpostiosoitteen asiakaspalveluumme. Asiakas on vastuussa sähköpostin toimivuudesta.
Voinko päättää määräaikaisen sähkösopimuksen ennen sopimuskauden loppua?
Määräaikainen sähkösopimus solmitaan joko 12, 24 tai 36 kuukaudeksi. 12 ja 24 kuukauden sopimusta ei voi päättää kesken sopimuskauden muutoin kuin poismuuton yhteydessä. Määräaikainen sähkösopimus, joka on kestoltaan 36 kk, sitoo sinut sopimukseen vain ensimmäisten 24 kk ajaksi. Kahden vuoden jälkeen voit irtisanoa sopimuksen 14 vrk kuluttua irtisanomisilmoituksesta. Jos muutat pois ennen määräaikaisuuden päättymistä, raukeaa sopimus aina poismuuttoon. Muuttotilanteessa voimassa olevaa sopimusta ei voi siirtää uuteen osoitteeseen.
Jos haluat päättää määräaikaisen sopimuksen ilman erityistä syytä ennen sopimuskauden päättymistä, on Kokkolan Energialla oikeus periä sopimussakkoa 20 % jäljellä olevan sopimuskauden arvioidusta kokonaislaskutuksesta, kuitenkin vähintään 50 euroa, sisältäen arvonlisäveroa 24 %.
Jatkuuko määräaikainen sähkösopimukseni automaattisesti sopimuskauden päätyttyä?
Kun määräaikainen sopimus on päättymässä, olemme sinuun yhteydessä noin 2 kk ennen nykyisen sopimuksen päättymistä. Saat meiltä jatkotarjouksen tekstiviestillä, sähköpostilla tai kirjeellä. Jos et ole vahvistanut meille uutta määräaikaista sopimusta määräaikaan mennessä, sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana Surffari-sopimuksena. Tällä vältymme sähkönjakelun keskeytykseltä. Määräajan umpeutuessa voit halutessasi myös irtisanoa sopimuksen.