Laskutus

Sähkölaskun loppusumma muodostuu kolmesta osasta: sähkönsiirron hinnasta, sähköenergian hinnasta ja veroista. Yleensä jokainen osa muodostaa noin kolmanneksen sähkön kokonaishinnasta, mutta hintojen osuudet voivat vaihdella käyttöpaikan ja kulutuksen perusteella.

Sähkölaskun tai kaukolämpölaskun voit tilata e-laskuna, sähköpostilaskuna tai paperisena versiona. Kaikki omat laskut näkyvät asiakasportaali Kompassissa. Mikäli haluat tarkastella ennen kesäkuuta 2021 luotuja laskuja, otathan yhteyttä asiakaspalveluun.

Laskutusväliksi voit valita joko kuukauden tai kahden kuukauden välein tapahtuvan laskutuksen. Mikäli haluat muuttaa laskutusväliä, olethan yhteydessä asiakaspalveluun.

Tutustu laskun lukuohjeeseen >

Miksi sain kaksi sähkölaskua?

Mikäli asut Kokkolan Energiaverkkojen jakelualueella ja ostat sähköenergian Kokkolan Energialta, sähkönsiirto ja sähköenergia laskutetaan yhdellä laskulla. Mikäli ostat sähköenergian eri myyjältä kuin yhtiöstä, joka toimittaa sähköt kotiisi, saat laskut kahdesta eri energiayhtiöstä.

Keskeytyskartalta voit tarkistaa, sijaitseeko kiinteistösi Kokkolan Energiaverkkojen alueella.

Jos rahat eivät riitä sähkölaskuun, ota yhteyttä ennen eräpäivää

Jos sähkölaskun maksaminen uhkaa viivästyä, silloin on tärkeää olla yhteydessä Kokkolan Energian maksuvalvontaan mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Jotta maksusuunnitelma voidaan tehdä, yhteyttä on otettava ennen laskun eräpäivää. Tilapäisistä maksuvaikeuksista yleensä selvitään neuvottelemalla.

Jos kotitaloudella on laajemmin talous- ja velkaongelmia, silloin apua voi hakea Takuusäätiöltä tai valtion oikeusaputoimistosta. Esimerkiksi Takuusäätiön Velkalinja- ja Chat-neuvonnassa kartoitetaan asiakkaan talous- ja velkatilannetta sekä mietitään tarjolla olevia vaihtoehtoja, kuten maksusuunnitelmaa, tukia tai avustuksia. Samoin oikeusaputoimiston velkaneuvonnassa asiakasta autetaan punnitsemaan erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja sekä autetaan laatimaan maksusopimuksia.

Maksuvalvonnan yhteystiedot puh. 0800 050 65 (klo 10-16) tai sähköpostilla maksuvalvonta@kokkolanenergia.fi. Puhelut 0800-alkuisiin numeroihin ovat maksuttomia.

Saitko maksuhuomautuksen?

Maksuhuomautuskirjeitä lähettää Kokkolan Energian lisäksi yhteistyökumppanimme Sergel Oy, joka vastaa osittain saatavien perinnästä. Mikäli sinulla on kysyttävää maksuhuomautukseen liittyen, olethan yhteydessä siihen tahoon, joka lähetti maksuhuomautuskirjeen.

Sergelin asiakaspalvelu

Puh. 0200 13113
asiakaspalvelu@sergel.com
Contact Center/ Asiakaspalvelu Palvelee ma-pe 8–18
Sergel Oy Omat Sivut-palvelu (24/7)

Kokkolan Energian maksuvalvonnan asiakaspalvelu

puh. 0800 050 65 (klo 10-16)
maksuvalvonta@kokkolanenergia.fi