Kiinteistöstä puuttuvat sähköt kokonaan

1. Odota 3-5 minuuttia, sillä sähköt voivat palautua automaattisesti, jos vika on ohimenevä.

2. Tarkista kiinteistön pääsulakkeet:

    • Pääsulakkeita on yleensä kolme kappaletta. Ne voivat olla ullakolla, ulkoseinällä tai pylväässä ns. talovarokekotelossa tai pääkeskuksessa. Pääkeskus on paikka, jossa sijaitsee sähkömittari.
    • Voit vaihtaa itse pääsulakkeet, jotka sijaitsevat pääkeskuksessa.
    • Rivi- ja kerrostaloissa pääsulakkeiden tarkistamisen voi tehdä ainoastaan isännöitsijän valtuuttama taho, kuten kiinteistönhoitaja, koska sulakkeet sijaitsevat asunnon ulkopuolella.
    • Palaneen tulppasulakkeen ”nallin” irtoamisen voi todeta varokekannen lasin läpi.
    • Aina ”nalli” ei irtoa, joten on selvintä vaihtaa kaikki pääsulakkeet uusiin vikaa epäiltäessä. Vikaa voi etsiä myös vaihtamalla ehjää sulaketta eri sulakepaikkoihin.
    • Muista katkaista sähköt pääkytkimestä kääntämällä pääkytkin 0-asentoon ennen sulakkeen vaihtoa. Huomioi, että pääsulakkeen varokepohjassa on jännite, vaikka sulake on poistettu ja pääkytkin on 0-asennossa.

3. Jos myös naapurilla ei ole sähköä, vika on Kokkolan Energiaverkot Oy:n verkossa.

Soita vikailmoitusnumeroomme (06) 822 0800. Jos koko asuinalueesi on ilman sähköä, odota rauhassa, sillä yleensä olemme jo tietoisia laajasta sähkökatkosta ja korjaustoimenpiteet on käynnistetty.