Ohjeita asiakkaillemme sähköisen Kompassi-asiakasportaalin käyttöön

Kompassi on Kokkolan Energian sähköinen, verkossa toteutettu asiakasportaali. Kompassi-palvelu korvaa aiemman Online-palvelumme. Kompassin avulla saat asiakaspalvelua verkossa. Sen avulla voit esimerkiksi hallinnoida asiakastietojasi ja tehdä tai päättää sähkösopimuksen kanssamme.


Kirjautuminen

Voit kirjautua Kompassiin kahdella tavalla: verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. 

Kompassin kirjautumissivun löydät osoitteesta: https://kompassi.kokkolanenergia.fi/Login?lang=fi

Kirjaudu verkkopankkitunnuksilla

Jos käytössäsi on verkkopankki, voit kirjautua Kompassiin verkkopankkitunnuksilla. Tarkempi kirjautumistapa määräytyy verkkopankkisi tarjoamien vaihtoehtojen perusteella. Käytössäsi on siis kaikki samat kirjautumistavat kuin verkkopankkitunnuksillasi muutenkin. Kirjautumalla Kompassiin verkkopankkitunnuksillasi, saat laajat oikeudet hallinnoida asiakastietojasi.

Kirjaudu mobiilivarmenteella

Jos käytössäsi on teleoperaattorisi mobiilivarmenne, voit kirjautua Kompassiin sen avulla. Mobiilivarmenne on helppo ja turvallinen tapa kirjautua verkkopalveluihin matkapuhelimellasi ja tunnusluvulla. Saat mobiilivarmenteen käyttöösi esimerkiksi ottamalla yhteyttä teleoperaattoriisi. Kirjautumalla Kompassiin mobiilivarmenteen avulla, saat laajat oikeudet hallinnoida asiakastietojasi.

Yritysasiakkaan kirjautuminen Kompassiin

Yrityksen tietoja voi tarkastella keskitetysti asiakasportaali Kompassista. Sitä varten teemme yrityksen työntekijöille valtuutuksen, koska kirjautuminen uuteen Kompassiin tapahtuu ensisijaisesti mobiilivarmenteella tai pankkitunnistautumisella.

Ilmoita asiakaspalveluumme sähköpostilla (asiakaspalvelu@kokkolanenergia.fi) yrityksen tiedot tai isännöinnissä olevat kohteet / osakeyhtiöt, niin lisäämme oikeudet asiakasportaali Kompassin käyttöön. Valtuutusta varten tarvitsemme nimen, henkilötunnuksen ja matkapuhelinnumeron. Mikäli yrityksellä on useampia käyttöpaikkoja, joiden tietojen tarkasteluun tarvitaan oikeudet, ilmoita ne samassa yhteydessä, niin lisäämme ne yhdellä kertaa.

Jos haluat päättää valtuutuksen, niin ilmoitathan myös siitä meille.

Kompassista yritys voi tarkastella muun muassa:

- sähkönkulutusta ja -kustannuksia
- kaukolämmön kulutusta ja kustannuksia
- laskuja
- suorituksia

Tee sähkösopimus

Jos haluat tehdä uuden sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen, voit tehdä sen klikkaamalla Kompassin ylävalikosta löytyvää ”Tee Sähkösopimus” otsikkoa. Kompassi opastaa sinua selkeästi linkin klikkauksen jälkeen. Jos haluat vielä vertailla sähkötuotteitamme, se onnistuu parhaiten Kokkolan Energian kotisivuilla osoitteessa https://www.kokkolanenergia.fi/fi/sahko

Osoitetiedot uuteen sähkösopimukseen

Osoitetiedot uuteen sähkösopimukseen täytyy kirjoittaa oikeassa muodossa, jotta sähkön käyttöpaikka löytyy järjestelmästä. Osoitteen tarkenne -kentän voi jättää tyhjäksi.

Alla esimerkkejä oikeasta kirjoitusmuodosta:


Sopimuksen päättäminen

Voit päättää sopimuksesi kirjautumalla Kompassiin ja valitsemalla ylävalikosta Asiakastiedot-otsikon.

Asiakastiedot otsikon alta löydät kaikki sopimuksesi. Avaa sähkönmyyntisopimus klikkaamalla sitä. Kun olet klikannut sopimuksesi auki, näet ”Tee Muuttoilmoitus” painikkeen. Klikkaamalla painiketta voit ilmoittaa meille sopimuksen päättymisen. Sinun ei tarvitse enää erikseen päättää sähköverkkosopimusta.


Kulutustietojen seuraaminen

Pääset näkemään tarkemmat kulutustiedot avaamalla kompassista kulutus -välilehden. Sieltä pääset valitsemaan tuotteen ja ajanjakson, jonka alta voit tarkastella kulutustietojasi.

Huomioithan, että tällä hetkellä kaukolämmön kulutustiedot näkyvät kilowattitunteina (kWh), joten luku pitää jakaa 1 000:lla, että saadaan yksiköksi megawattitunti (MWh), joka on yksikkö, jolla kaukolämpöä laskutetaan.


Tee muuttoilmoitus

Muuttoilmoituksen voit tehdä asiakasportaali Kompassissa, jos olet kirjautunut verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.


Asiakastiedot-otsikon alta löydät kaikki sopimuksesi. Avaa sähkönmyyntisopimus klikkaamalla sitä. Kun olet klikannut sopimuksesi auki, avautuu "Tee Muuttoilmoitus” -painike, jota klikkaamalla voit ilmoittaa meille sopimuksen päättymisestä. Sinun ei tarvitse erikseen päättää sähköverkkosopimusta.