Ohjeita asiakkaillemme sähköisen Kompassi-asiakasportaalin käyttöön

Uudistettu asiakasportaalimme Kompassi on nyt käytössäsi. Kompassissa voit päivittää yhteystietosi, tarkastella sähkön ja kaukolämmön kulutustietoja, seurata laskujasi ja niiden maksutilanteita, vaihtaa sopimustuotetta, tehdä uuden sopimuksen uuteen osoitteeseen tai päättää sopimuksesi. Palvelu on saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

 

Kirjautuminen

Kompassin kirjautumissivun löydät osoitteesta: https://kompassi.kokkolanenergia.fi/Login?lang=fi

Voit kirjautua sähköpostilinkin kautta tai suoraan vahvalla tunnistautumisella.

Kun kirjaudut ensimmäistä kertaa, teet vahvan tunnistautumisen sähköpostisi kautta, ja sen jälkeen sama laite muistaa tunnistautumisesi 30 päivän ajan. Tämä helpottaa esimerkiksi päivittäistä kulutustietojen seurantaa.  Jos haluat käyttää palvelua useammalla eri laitteella, jokaiselle laitteelle täytyy tehdä aina vahva tunnistautuminen.

Jos päivität yhteystietojasi tai teet sopimuksia portaalissa, näihin toimintoihin vaaditaan aina vahva tunnistautuminen.

Kompassin käyttö edellyttää verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta.

Yhteisasiakkuus

Jos sopimus on useamman kuin yhden henkilön nimellä, sopimuskumppanit pääsevät kirjautumaan ja katsomaan asiakastietoja omilla pankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella.

Edustajuus

Jotta pääset tarkastelemaan organisaation, yhteisön tai toisen henkilön tietoja portaalista, sinulle tulee olla määritelty edustajuus asiakastietojärjestelmässämme. Yrityksen, yhteisön tai yksityishenkilön edustajan tulee ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme ja ilmoittaa edustajuuteen tarvittavat asiakastiedot ja tarvittaessa tehdä valtakirja.

Kun haluat katsoa portaalista edustamasi tahon asiakastietoja ja oikeudet ovat kunnossa, voit vaihtaa roolia klikkaamalla yläpalkista omaa nimeäsi ja valita haluamasi roolin alasvetovalikosta

 

Yritysasiakkaan kirjautuminen Kompassiin

Yrityksen tietoja voi tarkastella keskitetysti asiakasportaali Kompassista. Sitä varten teemme yrityksen työntekijöille valtuutuksen, koska kirjautuminen uuteen Kompassiin tapahtuu ensisijaisesti mobiilivarmenteella tai pankkitunnistautumisella.

Ilmoita asiakaspalveluumme sähköpostilla (asiakaspalvelu@kokkolanenergia.fi) yrityksen tiedot tai isännöinnissä olevat kohteet / osakeyhtiöt, niin lisäämme oikeudet asiakasportaali Kompassin käyttöön. Valtuutusta varten tarvitsemme nimen, henkilötunnuksen ja matkapuhelinnumeron. Mikäli yrityksellä on useampia käyttöpaikkoja, joiden tietojen tarkasteluun tarvitaan oikeudet, ilmoita ne samassa yhteydessä, niin lisäämme ne yhdellä kertaa.

Jos haluat päättää valtuutuksen, niin ilmoitathan myös siitä meille.

Kompassista yritysasiakas voi muun muassa:

- tarkastella sähkönkulutusta sekä kaukolämmön kulutusta
- tarkastella laskuja ja suorituksia
- tarkistaa käyttöpaikkoihin liittyviä tietoja ja sopimuksia
- vaihtaa sopimustuotetta, tehdä uuden sopimuksen uuteen osoitteeseen tai päättää sopimuksen

Palvelun etusivu

Etusivulla näet kaikki tiedot ja toiminnot, joita voit tarkastella ja käyttää. Välilehdellä oleva koontinäkymä vastaa portaalin etusivua, ja etusivulle pääset myös klikkaamalla yrityksemme logoa.

Oikeasta ylävalikosta voit valita asiointikielen ja nimesi alta löydät mahdolliset roolit muihin asiakkuuksiin sekä uloskirjautumisen.

Oikeassa alareunassa on sininen kuulokkeen kuva, jonka kautta voit jättää viestin asiakaspalveluumme.

1. Omat tiedot

Etusivun omien tietojen kautta pääset Asiakastiedot-sivulle, jossa voit tarkistaa ja päivittää yhteystietosi. Voit määritellä asiointikielen sekä miten haluat vastaanottaa meiltä markkinointiviestejä. Lisäksi voit tilata Ilmoitukset-alasivun kautta sähköpostiisi päivittäiset sähkön spot-hinnat. Voit myös ilmoittaa meille tilinumerosi tänne mahdollista palautusta varten.

2. Kulutustiedot

Kulutustietoihisi pääset etusivulta suoraan tai välilehdeltä ylävalikoista. 

Voit tarkastella kulutustietoja käyttöpaikan oikealla puolella olevasta alasvetovalikosta, jos käyttöpaikkoja on useampi kuin yksi. Kulutusnäkymässä päivämäärän kohdalla on alasvetovalikko, josta voit valita eri ajanjaksoja, kuten viime kuukauden tai vuoden. Tietoja voi myös vertailla edellisvuoteen, ja lisäksi saat näkyviin pörssihinnat sekä lämpötilatiedot.

Kulutustiedot on mahdollista saada myös taulukkomuotoon.

Jos sinulla on pientuotantoa, niin tuotantotiedoista näet, kuinka paljon ylijäämäsähköä on siirtynyt käyttöpaikastasi.

Kompassissa kulutustiedot näkyvät 3-desimaalin tarkkuudella.

Jos kulutustiedot näyttävät 0 kWh lukematiedot eivät ole päivittyneet.  

3. Laskut

Laskut-välilehdellä näet kaikki laskusi, summat ja eräpäivät. Maksamattomat ja maksetut laskut on eroteltu selkeästi ja aikajärjestyksessä.

Laskun otsikossa näet onko kyseessä kaukolämpösopimus, verkkopalvelusopimus vai myyntisopimus. Yhdistelmälasku sisältää yleensä useamman eri sopimustuotteen. Yhdistelmäsopimuksen laskussa on tavallisesti myynti- ja verkkopalvelusopimus.

Klikkaamalla Näytä-painiketta saat laskun tarkemmat tiedot sekä pääset lataamaan laskun pdf-muodossa.

4. Sopimukset

Sopimukset-välilehdeltä näet myynti- ja verkkosopimuksesi käyttöpaikoittain. Klikkaamalla Näytä-painiketta saat niistä tarkemmat tiedot.

Tee uusi sähkösopimus

Tee uusi sähkösopimus painikkeen kautta voit tehdä uuden sähkösopimuksen uuteen osoitteeseen tai vaihtaa sopimusta toisenlaiseen tuotteeseen.

Osoitetiedot uuteen sähkösopimukseen

Osoitetiedot uuteen sähkösopimukseen täytyy kirjoittaa oikeassa muodossa, jotta sähkön käyttöpaikka löytyy järjestelmästä. Osoitteen tarkenne -kentän voi jättää tyhjäksi. Jos sinulla on ongelmia osoitteen kanssa, niin käyttöpaikan tiedot löytyvät helpoiten, jos sinulla on tiedossa kohteen GSRN-numero (18 numeroa).

Punaisella tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia kenttiä.

Uusi sopimus täytyy vielä vahvistaa tekemällä vahvan tunnistautumisen.

 Muutto / Sopimuksen päättäminen

Muutto painikkeen kautta voit ilmoittaa poismuutostasi ja päättää sopimuksen. Poismuutto ei tee automaattisesti uutta sopimusta haluamaasi käyttöpaikkaan.

Uusi postitusosoite on pakollinen, jotta voimme lähettää loppulaskun päättyneestä sopimuksesta.

Poismuutto ei tee automaattisesti uutta sopimusta haluamaasi käyttöpaikkaan. 

5 Tarjoukset

 Tarjouksissa näkyvät vain päättymässä olevan sopimuksen uusimistarjous ja voit hyväksyä jatkotarjouksen täällä uuden sopimuksen tätä kautta.

Jos haluat vielä vertailla sähkötuotteitamme, se onnistuu parhaiten Kokkolan Energian kotisivuilla osoitteessa https://www.kokkolanenergia.fi/fi/sahko

Voit vaihtaa myös päättyvän sopimuksen toisenlaiseen sopimustyyppiin Tee uusi sähkösopimus-painikkeen kautta. Sieltä löydät kaikki myynnissä olevat sopimukset.