Kundanvisningar för användning av den elektroniska kundportalen Kompassen
Vår förnyade kundportal Kompassen är nu tillgänglig för dig. I Kompassenkan du uppdatera dina kontaktuppgifter, granska el- och fjärrvärmeförbrukningsuppgifter, granska dina fakturor och deras betalningsstatus, byta avtalsprodukt, teckna ett nytt avtal för en ny adress eller avsluta ditt avtal. Tjänsten är tillgänglig på finska, svenska och engelska.
Inloggning i tjänsten
Du hittar inloggningssidan till Kompassen på denna adress: https://kompassi.kokkolanenergia.fi/Login?lang=swe

När du loggar in för första gången ska du genomföra stark autentisering via din e-post och därefter kommer samma apparat att komma ihåg din autentisering i 30 dagars tid. Det här underlättar exempelvis daglig uppföljning av dina förbrukningsuppgifter. Om du vill använda tjänsten på flera olika apparater måste du genomföra stark autentisering på var och en av apparaterna.
Om du uppdaterar dina kontaktuppgifter eller tecknar ett avtal i portalen krävs alltid stark autentisering.
För att använda Kompassen förutsätts det nätbankskoder eller mobilt bank-id.
Gemensam kundrelation
Om ett avtal är tecknat i fler än en persons namn kan avtalspartnerna logga in och kontrollera sina kunduppgifter med sina egna nätbankskoder eller mobila bank-id:n.
Företrädarskap
För att du i portalen ska kunna kontrollera uppgifter som gäller en organisation, ett samfund eller en annan person ska du ha ett företrädarskap definierat i vårt kunddatasystem. En representant för företaget, samfundet eller privatpersonen ska kontakta vår kundservice och meddela de kunduppgifter som behövs för att du ska bli företrädare och vid behov skapa en fullmakt.
När du vill kontrollera kunduppgifterna för det organ eller den person som du företräder och rättigheterna är i skick kan du byta roll genom att klicka på ditt namn i den övre balken och välja önskad roll i rullgardinsmenyn.
Inloggning av företagskunder i Kompassen
Du kan granska uppgifter om företaget på en och samma plats i kundportalen Kompassen. För att kunna göra detta befullmäktigar vi företagets anställda, eftersom inloggningen till den nya Kompassen i första hand sker med mobilt bank-id eller nätbankskoder.
Skicka mejl till vår kundtjänst (asiakaspalvelu@kokkolanenergia.fi) med företagets uppgifter eller de objekt/aktiebolag du är disponent för så lägger vi till rättigheter att använda kundportalen Kompassen. För befullmäktigandet behöver vi namn, personbeteckning och mobilnummer. Om företaget har flera förbrukningsställen vars uppgifter du behöver rätt att granska, meddela dem samtidigt så lägger vi till alla på samma gång.
Kom ihåg att meddela oss om du vill avsluta befullmäktigandet.
I Kompassen kan en företagskund bland annat:
Tjänstens ingångssida
På ingångssidan ser du alla uppgifter och funktioner som du kan granska och använda. Den sammanfattande vyn på fliken motsvarar portalens ingångssida och du kommer också till ingångssidan genom att klicka på vårt företags logo.
I den övre menyn till höger kan du välja språk och under ditt namn hittar du möjliga roller till övriga kundrelationer samt utloggning.

I högra nedre kanten finns en blå hörlursikon via vilken du kan lämna ett meddelande till vår kundtjänst.
1. Mina uppgifter
Via Mina uppgifter på ingångssidan kommer du till sidan Personuppgifter där du kan kontrollera och uppdatera dina kontaktuppgifter. Du kan ange språk och på vilket sätt du vill ta emot marknadsföringsmeddelanden från oss. Dessutom kan du via undersidan Aviseringar beställa dagens spotpris på el till din e-post. Du kan också ge oss ditt kontonummer för eventuell återbetalning.

2. Förbrukningsuppgifter
Du kommer till dina förbrukningsuppgifter direkt från ingångssidan eller via fliken i den övre menyn.
Du kan granska dina förbrukningsuppgifter i rullgardinsmenyn till höger om förbrukningsstället (ifall det finns fler än ett förbrukningsställe). Vid datumet finns en rullgardinsmeny där du kan välja olika tidsperioder, såsom föregående månad eller år. Du kan jämföra uppgifterna med till exempel fjolåret och också få fram börspriser och uppgifter om temperaturer.
Det går också att få förbrukningsuppgifterna i tabellform.
Om du har småskalig produktion ser du i produktionsuppgifterna hur mycket överskottsel som överförts från ditt förbrukningsställe.

I Kompassen syns förbrukningsuppgifterna med tre decimalers noggrannhet.

Om förbrukningsdata visar 0 kWh har mätaravläsningarna inte uppdaterats.
3. Fakturor
På fliken Fakturor ser du alla dina fakturor, summor och förfallodagar. Betalda och obetalda räkningar är tydligt åtskilda och i kronologisk ordning.
I fakturans rubrik ser du om det handlar om fjärrvärme, nättjänstavtal eller försäljningsavtal. En kombinationsfaktura innehåller vanligtvis flera avtalsprodukter. På en faktura för ett kombinationsavtal finns vanligtvis försäljnings- och nättjänstavtal.
Genom att klicka på knappen Visa ser du mer detaljerade uppgifter om fakturan och kan ladda ner den som pdf.
4. Avtal
På fliken Avtal ser du dina försäljnings- och nätavtal enligt förbrukningsställe. Genom att klicka på knappen Visa får du fram mer detaljerade uppgifter om dem.
Teckna ett nytt elavtal
Via knappen Teckna ett nytt elavtal kan du teckna ett nytt elavtal till en ny adress eller byta avtal till en annan produkt.

Adressuppgifter för nytt elavtal
Adressuppgifterna som behövs för ett nytt elavtal ska skrivas i rätt form så att elförbrukningsstället hittas i vårt system. Du kan lämna fältet ”Specifikation av adressen” tom. Om det uppstår problem med att ange adressen hittar du uppgifter om förbrukningsstället enklast om du känner till objektets GSRN-nummer (18 siffror).
Kan du inte hitta rätt elförbrukningsställe? Fyll i endast de fält som är markerade med en stjärna för att få en lista över alla lägenheter i fastigheten. Fälten som är markerade med en röd stjärna är obligatoriska.

Du måste ännu bekräfta det nya avtalet med stark autentisering.
Flyttning/Avslutande av avtal
Via knappen Flytta ut kan du anmäla att du flyttat ut och avsluta avtalet. En flyttning innebär inte att ett nytt avtal automatiskt tecknas på det förbrukningsställe du önskar.

Det är obligatoriskt att ange en ny postadress så att vi kan skicka slutfaktura på det avslutade avtalet.

En flyttning innebär inte att ett nytt avtal automatiskt tecknas på det förbrukningsställe du önskar.
5. Erbjudanden
Bland erbjudanden syns endast ett erbjudande om förnyelse av avtal som håller på att löpa ut. Du kan godkänna det nya erbjudandet här.
Om du vill jämföra våra elprodukter lyckas det bäst på Karleby Energis hemsidor på adressen https://www.kokkolanenergia.fi/se/el/.

Du kan också byta ett avtal som håller på att löpa ut mot en annan avtalstyp via knappen Teckna nytt elavtal. Där hittar du alla avtal som finns till salu.