Under hösten 2024 överförs indrivningen av fakturor i sin helhet till det nordiska indrivningsbolaget Sergel Ab
Tidigare har betalningspåminnelser och kundtjänsten för övervakning av betalningar skötts internt av betalningsövervakningen vid Karleby Energis ekonomiförvaltning, och indrivningsbolaget Sergel Oy har svarat för de egentliga indrivningsåtgärderna. Genom att utvidga vårt samarbete och överföra indrivningen av fakturor i sin helhet till Sergel ökar vi servicen i anslutning till betalningen av fakturor för våra kunder och effektiviserar samtidigt vår egen verksamhet.
Framöver kommer vår samarbetspartner Sergel själv att ta kontakt direkt med kunderna när det gäller obetalda fakturor till Karleby Energi. Om våra kunder har frågor om betalningen av fakturor besvaras de av Sergels kundtjänst som betjänar per telefon på vardagar kl. 8–18. Den nätbaserade e-tjänsten är i sin tur öppen dygnet runt.
För frågor som rör fakturans innehåll kan du fortfarande kontakta Karleby Energis kundtjänst.
Mer information om Sergel Ab:s kundtjänst hittar du här https://sergel.fi/asiakaspalvelu/
Mer information om ändringen av indrivningen av fakturor fås av ekonomichef Johanna Palokangas, johanna.palokangas@kokkolanenergia.fi