21.09.2022

Tietoliikennevika aiheutti laajan sähkökatkon Kokkolan Energiaverkkojen alueella

Kokkolan Energiaverkossa havaittua häiriötä lähdettIIn rajamaan välittömästi, mutta manuaalinen palauttaminen vei aikaa ja osa asiakkaista joutui olemaan tunteja ilman sähköjä, Kokkolan Energiaverkkojen liiketoimintajohtaja Markus Kekolahti harmittelee.

Kokkolan Energiaverkkojen alueella havaittiin tiistaina 20.9. aamulla poikkeuksellisen laaja sähkökatko. Järjestelmävika laukaisi 6 200 asiakasta pois verkosta. Kokkolan Energiaverkkojen alueella on kaikkiaan noin 24 000 sähkönkäyttöpaikkaa.

Ensitietojen perusteella oletimme, että vika on nopeasti korjattavissa ja ensimmäisessä tiedotteessa kerroimme, että sähköt palautuvat puolessa tunnissa.

– Ensireaktiomme oli, että saamme annettua verkkoon takaisin käskyn, joka kytkee sähkönkäyttöpaikat takaisin. Tämä tehtiin välittömästi, mutta sen jälkeen havaitsimme tietoliikennevian, josta ilmeni, että kaikki käskyt eivät mene perille. Tämän vian selvitys kesti pitkään ja vaati manuaalista työtä, Kokkolan Energiaverkkojen liiketoimintajohtaja Markus Kekolahti harmittelee.

– Lähdimme rajaamaan häiriötä välittömästi, mutta valitettavasti rajauksessa kesti useita tunteja, joten viimeiset asiakkaat kärsivät eniten.

Iltakahdeksaan mennessä saimme palautettua sähköt suurimpaan osaan sähkönkäyttöpaikoista. Muutamiin kymmeniin paikkoihin kävimme vielä illalla palauttamassa sähköt paikan päällä. Tilanne oli poikkeuksellisen laaja ja jälkiselvitykset jatkuvat parhaillaan.

– Tutkimme vian aiheuttajaa ja minimoimme mahdollisuuden, että tällaista ei pääsisi tapahtumaan tulevaisuudessa, Kekolahti kertoo.

Asiakaspalvelu ruuhkautui ja verkkosivut hidastuivat

Sähköjen palauttaminen vei tunteja ja aikataulun ennustaminen oli haastavaa. Sähkökatkojen pitkittyessä myös Kokkolan Energiaverkkojen vikapuhelin ruuhkautui.

– Pyrimme koko ajan luomaan ennusteita, mutta aikataulujen ennustaminen oli haastavaa. Lisäksi sähkökatkot koskivat yksittäisiä sähkön käyttöpaikkoja, eivätkä kokonaisia kaupunginosia, mikä teki tiedottamisesta haasteellista, Markus Kekolahti pahoittelee.

Vikapuhelimen ruuhkautumisen lisäksi myös asiakaspalvelu ruuhkautui ja verkkosivujen toiminta hidastui kävijäpiikin vuoksi. Kokkolan Energian verkkosivuja ollaan siirtämässä uudelle palvelimelle, joka kestää paremmin kävijäpiikkien aiheuttaman kuormituksen.

Vahingonkorvaukset sähkökatkoissa

Maksamme yli 12 tuntia kestäneestä sähkökatkosta automaattisesti lakisääteisen vakiokorvauksen ilman erillistä hakemusta. Keskeytysajan laskenta alkaa siitä, kun vika on tullut tietoomme joko käytönvalvontajärjestelmämme kautta tai asiakkaan ilmoituksesta.

Lisätietoa vahingonkorvauksista löydät täältä >

Jaa artikkeli