17.03.2022

Sähköauton hankinta on ympäristöteko

Erkki Holm on istunut punaisen, sähköllä kulkevan Volvon ratissa vuodenvaihteesta lähtien. Sähköauton voi näppärästi ladata myös työpäivän aikana, Kokkolan Energian toimitalon pihalla.

Sähköauton hankinnasta mies haaveili pitkään. Hyviä puolia hankintapäätöstä tukemaan löytyi useita: Sähköauto on ympäristöystävällinen, hiljainen, raikas, helppo ladata ja käyttökustannukset ovat edullisia. Myös sähköauton huoltovälit ovat pitkiä.


Suurin syy sähköauton hankintaan oli ympäristöystävällisyys. Toisena syynä sähköauton hankintaan oli omavaraisuus.
— Sähköauton omistajana en ole riippuvainen rajan takaa tuotavasta öljystä, Holm painottaa.

Sähköauton hankinnassa ainut negatiivinen asia on Holmin mukaan hinta. Uudet autot ovat kalliita ja käytettyjä sähköautoja löytyy Suomesta suhteellisen vähän.

Sähköauto toimii talvipakkasilla

Erkki Holm on syyskuusta saakka työskennellyt taloushallinnon projektityöntekijänä Kokkolan Energialla. Aiemmin hän työskenteli 33 vuotta kaupparatsuna, joten auton ratissa on kertynyt vuosittain lähes 80 000 kilometriä. Sähköauton hankintaa mies kypsytteli mielessään pitkään.

Ensin tilaukseen lähti täyssähköauto, joka vaihtui kuitenkin hybridiautoon, koska latauspisteet ovat vielä suhteellisen harvassa. Malliksi valikoitui Volvo XC 60 Recharge Plug-in Hybrid.
— Auto on meillä käytössä lähinnä kaupunkiajossa ja vielä on tehtaan bensat tankissa, eli sähköllä olen ajanut koko ajan, Holm kertoo.

Erkki Holm hankki sähköauton keskelle pahimpia talvipakkasia, mutta ongelmia ei ole ilmennyt. Ainoastaan akku kestää pakkasilla vähemmän aikaa kuin lämpimillä ilmoilla.
— Joissakin automerkeissä on ongelmia pakkasella, esimerkiksi lämpö ei ole riittänyt auton sisällä, mutta oma autoni on toiminut pakkasella moitteetta, Holm kehuu.

Sähköauton lataus – helppoa ja edullista

Sähköauton lataus hoituu helposti, nopeasti ja edullisesti. Täydellä akulla Volvo kulkee 80 kilometriä.
— Kaupunkiajossa akku kestää meidän perheen tarpeilla noin kaksi viikkoa.

Erkki Holmin kotona on sähköautolle latauspiste, vaikka voimavirta ei vielä kotiin kuljekaan. Tavallisella valovirralla lataaminen on hitaampaa. Akun täyteen lataamiseen menee useita tunteja, kun voimavirralla lataus kestää 45 minuuttia.

Sähkön hinnanvaihteluista huolimatta kilometrikustannukset pysyvät sähköautossa maltillisena verrattuna bensa- ja dieselautoihin. Lataamiseen voi käyttää kotona esimerkiksi edullisempaa yösähköä. Varsinkin kaupunkiajossa alhaisilla nopeuksilla ajettaessa kulutus on hyvin maltillista.
— Voi sanoa, että auto kulkee kaupungissa lähes sukkahiellä, Holm naurahtaa.

Holmit lähtevät ensimmäistä kertaa hybridiautolla pidemmälle reissulle Tampereelle, lasten luokse vierailemaan. Latauspisteet on katsottu jo etukäteen, mutta autossa on myös sovellus, joka etsii automaattisesti lähimmät latauspisteet.
— Hybridi tuo turvaa pidemmillä reissuilla. Jos huoltoasemalla on ruuhkaa latauspisteelle, voi jatkaa matkaa seuraavaan latauspisteeseen. Pitkällä matkalla hybridiauton akku lataa itseään, Holm kertoo.

Erkki Holm toivoo sähköautojen yleistyvän, jotta kaupungit säilyisivät raikkaina ja luonto puhtaana.


Jaa artikkeli