ARA-avustus edistää investointeja taloyhtiöissä
Sähköautojen latausinfran rakentaminen vilkastumassa
Myös Kokkolassa entistä useammat taloyhtiöt ovat ottaneet latausinfran rakentamisen asialistalleen. Isännöitsijä Tuomas Uusimäki OP Koti Pohjanmaasta arvioi tilannetta omien kohteidensa kautta.
– Keskustelu latausinfrasta on virinnyt tänä vuonna aikaisempaan verrattuna. Noin 15-20 prosentissa taloyhtiöistä on ryhdytty miettimään asiaa ja kartoittamaan, mitä sähköautojen lataaminen taloyhtiössä edellyttää. Vielä latausinfraa ei ole rakennettu kokonaisen taloyhtiön tasolla. Sen sijaan taloyhtiöissä on jo myönnetty lupia yksittäisille latauspisteille hybridi- ja sähköautojen lataamista varten.
Hänen mukaansa taloyhtiöissä on parasta lähteä liikkeelle perusteellisella kartoituksella, joka helpottaa päätöksentekoa.
– Pitää selvittää esimerkiksi tekniset asiat, kuten sähköpääkeskukseen mahdollisesti tarvittavat muutokset ja kaapelointi. Rahoituksessa ARA-avustus on varmasti mahdollisuus, jota kannattaa käyttää, Uusimäki toteaa.
Sähköinen liikenne kasvaa ennusteita nopeammin
Latausinfra on merkittävä investointi taloyhtiöiden tulevaisuuteen, ja siksi se on hyvä suunnitella ja toteuttaa sen mukaisesti, painottaa ylitarkastaja Kari Lappalainen ARAsta. Kokkolasta oli huhtikuun puoliväliin mennessä lähetetty ARAlle viisi sähköautojen latausinfra-avustushakemusta.
– Hakemusten käsittely on ruuhkautunut ja jono on useita kuukausia, Lappalainen kertoo. Jos hakemuksen jätti huhtikuun loppupuolella, arvioitu käsittelyaika oli tuolloin 4-5 kuukautta.
– Sähköinen liikenne kasvaa Suomessa kaikkia ennusteita nopeammin, markkinavetoisesti. Nopea irtaantuminen fossiilisesta energiasta on välttämätöntä sekä turvallisuus- että ympäristöpoliittisista syistä. Hyvin toteutettu latausinfra palvelee taloyhtiötä 30-50 vuotta, ja sinä aikana arkinen yksityisautoilu on täysin sähköistynyt, Lappalainen sanoo.
Latausinfrasta on hänen mukaansa tullut kasvukeskuksissa jo kriteeri uutta asuntoa harkitseville, ja tämä kriteeri leviää seuraavina vuosina koko maahan.
Kari Lappalainen toteaa, että ennen hankkeeseen ryhtymistä taloyhtiöiden on syytä selvittää kiinteistön sähköjärjestelmän kunto ja sähköliittymän kapasiteetti. Tämän jälkeen täytyy sopia, minkä tasoinen järjestelmä taloyhtiöön halutaan ja tehdäänkö se kerralla kaikille autopaikoille.
– Näiden selvitysten pohjalta voidaan suunnitella yhtiön tarpeita parhaiten vastaava toteutus ja kilpailuttaa se. Avustushakemus kannattaa toimittaa siinä vaiheessa, kun hanke on kilpailutettu ja sen toteuttamisesta on tehty päätös.