Ramasound rakentaa kestävälle pohjalle

Ramasoundinyrittäjäpariskunta Tina ja Robban Hagnäs odottavat, että Robban´s Garagenesiintymislava täyttyy jälleen livemusiikista.

Ramasoundin yrittäjäpariskunta Tina ja Robban Hagnäs odottavat, että Robban´s Garagen esiintymislava täyttyy jälleen livemusiikista. 50-luvun alkupuolella rakennettu, tunnelmalliseksi remontoitu tila on entinen autokorjaamo, jossa bensan ja öljyn tuoksun voi edelleen haistaa.

Kokkolalainen tapahtuma-alan yritys Ramasound tunnetaan paikkakunnalla muun muassa Kahakka Olutfestivaalin järjestäjänä. Aikana ennen koronaa Ramasound organisoi pääosin ulkomaisille artisteille kiertueita Skandinaviassa.

Robban´s Garagessa on mahdollisuus järjestää muun muassa pienimuotoisia konsertteja tai seminaareja. Päämajaansa Garagessa pitää myös Kulttuurikorjaamo. Yhdistyksen tavoitteena on tarjota erityisesti paikalliselle kulttuurille toimintamahdollisuuksia.

ELY-keskuksen avustuksen tuella 80 hengelle mitoitettu tila on pystytty digitalisoimaan.

– Pystymme striimaamaan, äänittämään ja kuvaamaan keikat, tai ottamaan vieraita linjoille etäyhteyden kautta, Hagnäsit kertovat.

Pienillä teoilla kohti vastuullisempaa yritystoimintaa

Korona-aikana kiertuetoiminnan hiljennyttyä yrittäjäpariskunnalla on ollut aikaa pohtia yrityksen arvoja.

– Mietimme systemaattisesti, miten voisimme toiminnassamme noudattaa kestävän kehityksen periaatteita. Arvioimme omaa toimintaamme ja huomasimme toimintaperiaatteidemme noudattavan pitkälti kestävän kehityksen periaatteita. Esimerkiksi Kahakka-olutfestivaaleilla on alusta asti ollut käytössä lasit muovituoppien sijaan, Tina Hagnäs kertoo.

Robban ja Tina Hagnäs ovat molemmat juuriltaan ja sydämeltään kokkolalaisia. Ekologisten arvojen lisäksi he haluavat olla tukemassa myös paikallisia toimijoita.

– Haluamme omalta osaltamme jatkaa esi-isiemme rakentamaa perintöä ja olla mukana elävöittämässä kaupungin kulttuuri- ja elinkeinoelämää, kestävästi ja vihreästi. Emme pelkästään voi kuluttaa resursseja, vaan meidän täytyy myös antaa takaisin, Tina Hagnäs pohtii.

Paikallista yrityselämää arvostavalle Ramasoundille Kokkolan Energia on yhteistyökumppanina luonteva valinta.

– Kokkolan Energia on luotettava ja aktiivinen toimija. Meille on tärkeää tuntea kumppani ja tietää, kenen kanssa olemme tekemisissä. Myös minut tunnetaan asiakkaana Kokkolan Energialla ja voin luottaa siihen, että homma toimii, Robban Hagnäs kertoo.

Vihreä sähkö kilpailuvalttina

Keväällä pariskunta luki vihreästä sähköstä Kokkolan Energian yrityskirjeestä ja innostui asiasta. Robban Hagnäs soitti Kokkolan Energian Maria Kakkurille ja Ramasound vaihtoi vihreään sähkösopimukseen.

Tällä hetkellä Ramasoundin sähkönkulutus on pientä, koska isot tapahtumat ovat olleet jäissä, mutta vihreään sähköön siirtyminen on yrittäjäpariskunnan mukaan periaatekysymys ja kannanotto.

Tapahtuma-alalla alueellinen sijainti vaikuttaa yrityksen arvomaailmaan. Isompiin kaupunkeihin mentäessä kestävän kehityksen arvot ovat jo itsestäänselvyyksiä. Hagnäsien mukaan pohjoisemmilla leveysasteilla asenneilmapiiri muuttuu kestävän kehityksen suuntaan hitaammin.

– Meidän asiakkaat ja yleisö, erityisesti nuoremmat ihmiset, kiinnittävät näihin asioihin huomiota ja ovat entistä valveutuneempia. Nuorempi sukupolvi haluaa, että tapahtuman arvot vastaavat heidän edustamaansa ideologiaa, Hagnäsit kertovat.

Yhä useammat yhteistyökumppanit ja esiintyjät vaativat, että yrityksen vastuullisuusasiat ovat kunnossa. Halutaan, että yhteistyökumppanit jakavat saman arvomaailman.

– Yrityksen käyttämää vihreää sähköä voi hyvällä omallatunnolla mainostaa asiakkaille ja yhteistyökumppaneille, Robban Hagnäs sanoo.

Varovaisia suunnitelmia tapahtuma-alalla

Hagnäsit suhtautuvat tulevaan vuoteen varovaisen toiveikkaasti. Konkreettisia suunnitelmia tapahtumien suhteen ei juurikaan ole. Paljon riippuu myös yleisöstä, miten uskalletaan lähteä liikkeelle.

– Olemme kohta kaksi vuotta eläneet siten, että kaikki suunnitelmat ovat ensin siirtyneet ja lopulta peruuntuneet, Robban Hagnäs harmittelee.

Elokuusta lähtien Garagessa on järjestetty kolme pientä keikkaa. Kulttuurinnälkää yleisöllä riittää ja painetta tapahtumien järjestämiseen on.

– Rajoitettu yleisömäärä asettaa haasteensa siihen, miten pienelle yleisölle saadaan kannattavasti järjestettyä tapahtumia, Tina Hagnäs pohtii.

Jaa artikkeli