Muuttuva markkinatilanne vaatii sähkösopimusten uudistamista

Sähkökaupan nopeasti muuttuva markkinatilanne vaatii energiayhtiöiltä muutoksia perinteisiin sopimusmalleihin ja toimintatapoihin.

"Kokkolan Energia kehittää sähkötuotevalikoimaa, jotta muuttuvaan markkinatilanteeseen voidaan reagoida nopeammin palvelun tasosta tinkimättä", kertoo Kokkolan Energia-yhtiöiden toimitusjohtaja Mikko Rintamäki kirjoituksessaan.

Rauhallista kehitystä

Sähkön myyntiä asiakkaille on pidetty sähkölaitoksen varsinaisena ydintoimintana ja toiminnan ytimenä. Usein sähkölaitoksen toiminta alkoi paikallisesta voimahankkeesta, omasta verkosta muuttuen hiljalleen osaksi Suomen kantaverkkoa, omien pikkumyllyjen korvautuessa osuuksilla isommista voimalaitoksista. Sähkö hinnoiteltiin kustannusperustaisesti, kilpailu oli vähäistä, jopa olematonta.

90-luvun puolivälistä alkaen alkoi tapahtua. Sähkön siirto eriytettiin myynnistä, sähkön markkinahintaa noteerattiin ja kuluttajahinnatkin alkoivat hiljalleen seurata markkinahintaa. Viranomaistoiminta, valvonta vahvistui. Viranomaiset kannustivat kilpailuttamaan ja vaihtamaan sähkön toimittajaa.

Yllättävän rauhallisesti asiat ovat kehittyneet meillä Suomessa. Markkinoilla on edelleen paljon perinteisiä toimijoita, tuotteet vanhoja tuttuja, eivätkä pörssihinnoitellut tuotteet ole meillä saaneet samanlaista jalansijaa kuin esimerkiksi länsinaapureissamme. Omaan energiayhtiöön sitouduttiin myös paikallisen palvelun ja sen turvaamisen takia.

Muutosten aika

Milloin alkoi nopea ja pysyvä muutos? Voisi sanoa, että hiljalleen. Merkkeinä vaikkapa sähkökaupan siirtyminen markettien käytäville ja ankariin puhelinmyyntikampanjoihin. Valitettavasti mielestäni myös vastuullisuus osin unohtui, sekä uusien että vanhojen tekijöiden joukossa. Myöhemmin nähtiin myös konkursseja, alalta poistumisia ja oikeusjuttuja. Sähkökauppa yksin ei enää ollutkaan kiinnostavaa, nyt sähkön kylkiäisenä voidaan myydä vakuutuksia, leffalippuja tai jotain muuta, jota asiakkaan kuvitellaan kaipaavan.

Varsinaisella sähkömarkkinalla hinnat ovat aina vaeltaneet kulutuksen, käytettävissä olevan tuotannon ja vesitilanteen mukaan. Kuitenkin vasta viime vuosien rajut hintaheilahdukset: 2020 alehinnat, 2021 hinnat tappiin ja 2022 edelleen tapissa, lisämausteena päivän sisäiset ja muut lyhyemmät heilunnat, ovat aiheuttaneet harmaita hiuksia sähkön myyjille. Nykyisillä sähkösopimusmalleilla tilanteen ja kannattavuuden hallitseminen on haastavaa kenelle tahansa.

Rajujen hintamuutosten lisäksi myös kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut. Pitkään sähkön hinnoittelumalli nähtiin niin myyjien kuin ostajien suunnasta pitkäjänteisenä. Pidettiin normaalina, että hintamuutoksia tuli korkeintaan kerran vuodessa ja asiakkuuksia ei suuresti vaihdettu päivän tilanteen mukaan. Tänä päivänä kuluttajat ovat hintatietoisia ja vaihtavat sähköyhtiöitä tiuhaankin erilaisten syiden vuoksi. Tilanne on muuttunut ja sähköyhtiöt eivät pysy muutoksen perässä, jos vanhoihin, kankeisiin sopimusmalleihin ja toimintatapoihin ei tehdä muutosta.

Onko paluuta vanhaan?

Ei, paluuta vanhaan ei ole. Kehitämme tuotteitamme ja toimintaamme. Muutoksia siis tulee ja se on normaalia.

Mikko Rintamäki
toimitusjohtaja
Kokkolan Energia-yhtiöt

Jaa artikkeli