Asiakaspalvelussamme on ruuhkaa

Meillä on tällä hetkellä ruuhkaa niin puhelinpalvelussamme kuin asiakaspalvelupisteessämme, ja myös sähköpostiviesteihin vastaaminen vie tavallista kauemmin. Pyydämme ystävällisesti, ettet jättäisi asiakaspalveluumme samasta aiheesta useampia viestejä. Näin jono ei kasva ja pääsemme käsittelemään asiasi nopeammin. Pyydämme myös, että otat yhteyttä vain kiireellisissä asioissa.

Kokkolan alueen uudet asiakkaat

Tee uusi sähkösopimus näppärästi netissä nopeuttaaksesi asian käsittelyä!

Kokkolan Energia ottaa uusia asiakkaita hintakaton piiriin Kokkolan kaupungin alueelta (Kokkola. Lohtaja, Kälviä ja Ullava). Sähkösopimuksen ehtona on, että sähkönkäyttöpaikka sijaitsee Kokkolan kaupungin (Kokkola. Lohtaja, Kälviä ja Ullava) alueella.

Hintakatto takaa sen, että Kokkolan Energia laskuttaa asiakkailtaan sähköenergiasta enimmillään 16 snt/kWh (alv 0 %). Lopullinen hinta vaihtelee arvonlisäveron suuruudenmukaan. Nykyisen arvonlisäveron mukaisesti se tarkoittaa kuluttaja-asiakkaalle 19,84 snt/kWh (sis. alv 24%). Hintakatto koskee vain niitä käyttöpaikkoja joissa sulakekoko on korkeintaan 3x63A tai kulutus alle 100 000 kWh/vuosi.

Uuden sähkösopimuksen teet kätevästi netin kautta. Täytä laskuriin käyttöpaikan postinumero. Sen jälkeen pääset klikkaamaan painiketta Tee sopimus.

Kysymyksiä ja vastauksia Kokkolan alueen
sähkötuotteeseen liittyen

Mitä hintakatto tarkoittaa?

Hintakatto tarkoittaa käytännössä sitä, että Kokkolan alueen (Kokkola, Lohtaja, Kälviä ja Ullava) asiakkailta ei laskuteta enempää kuin 16 c/kWh (alv 0%). Lopullinen hinta vaihtelee arvonlisäveron suuruuden mukaan. Nykyisen arvonlisäveron mukaisesti se tarkoittaa kuluttaja-asiakkaalle 19,84 c/kWh (sis. alv 24%). Mikäli vuodenaika-sähkösopimuksen hinta on korkeampi, yhtiö jättää laskuttamatta hintakaton ylittävän osan sähkön hinnasta. Jos hinta seuraavalla kvartaalilla on alempi kuin hintakatto, asiakas maksaa alemman hinnan. Hintakatto koskee vain niitä käyttöpaikkoja joissa sulakekoko on korkeintaan 3x63A tai kulutus alle 100 000 kWh/vuosi.


Miten kauan hintakatto pysyy muuttumattomana?

Vuodenaika-sähkösopimuksen hintakatto on voimassa toistaiseksi, joten tarkkaa ajankohtaa emme voi määritellä. Kokkolan Energian hallitus tarkastelee hintatasoa ja hintakaton tarpeellisuutta vähintään kahdesti vuodessa, tarvittaessa useamminkin.


Minulla on vuodenaika-sähkösopimus ja asun Kokkolan alueella. Mitä minun tarvitsee tehdä?

Ei välttämättä mitään. Jos postinumerosi on Kokkolan (Kokkola, Lohtaja, Kälviä ja Ullava) alueella, Kokkolan Energia siirtää sähkön käyttöpaikan / sopimuksen automaattisesti hintakaton piiriin.

Asun Kokkolassa ja minulla on Kokkolan Energian kanssa sähkösopimus kiinteistössä, joka sijaitsee Kokkolan alueen ulkopuolella. Mitä tälle sähkösopimukselle tapahtuu?

Sähkön käyttöpaikan sähköliittymä täytyy olla Kokkolan alueella (Kokkola, Lohtaja, Kälviä ja Ullava), jotta sopimus on Vuodenaika-sähkösopimuksen piirissä. Kaikki Kokkolan alueen ulkopuoliset toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset irtisanotaan. Eli jos kiinteistössä on toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, se päättyy 30.9.2022 ja sinun on valittava käyttöpaikkaan uusi sähkön myyjä. Määräaikaiset sopimukset säilyvät ennallaan.

Miksi Vuodenaika-sähkösopimuksen hintakatto koskee ainoastaan Kokkolan alueella asuvia?

Kokkolan Energia Oy on paikallinen, Kokkolan kaupungin 100 % omistama yhtiö. Haastavassa markkinatilanteessa turvaamme ensisijaisesti alueemme asiakkaiden mahdollisuudet selviytyä akuutista energiakriisistä.

Minulla on sähkösopimus toisessa yhtiössä, mutta asun Kokkolan alueella. Onko minun mahdollista solmia sähkösopimus Kokkolan Energian kanssa ja saada sopimukselleni hintakatto?

Onnistuu! Voit siirtyä Kokkolan Energian asiakkaaksi ja saat Vuodenaika-sähkösopimuksellesi hintakaton. Tarkistamme uusilta asiakkailta normaalin käytännön mukaisesti luottotiedot ennen asiakkuuden hyväksymistä. Uuden sähkösopimuksen voit tehdä näppärästi netin kautta.


Miksi sopimusvahvistuksessani näkyy väärä hinta?

Jos olet tehnyt sähkösopimuksen nettilomakkeen kautta ennen 1.10.2022, tulee vahvistukselle automaattisesti näkyviin hinta 46,29 snt/kWh. Sopimus päivitetään hintakattotuotteeseen 1.10.2022 alkaen.


Hintakatto koskee kaikkia Kokkolan alueen asiakkaita, joiden käyttöpaikan sulake on korkeintaan 63 A. Miten voin selvittää oman sulakkeeni koon?

Sulakekoon voit tarkistaa sähkölaskultasi. Yleissiirron kohdalta löydät kohdan perusmaksu, jonka perässä on ilmoitettu sulakekoko. Hintakatto koskee vain niitä käyttöpaikkoja joissa sulakekoko on korkeintaan 3x63A tai kulutus alle 100 000 kWh/vuosi.

Vaihdoin sähkösopimukseni elokuussa toiseen yhtiöön, mutta haluan nyt takaisin Kokkolan Energian asiakkaaksi. Miten toimin?

Jos olet tehnyt toisen yhtiön kanssa sopimuksen kahden viikon sisällä, on sinun peruttava sähkösopimus ennen kuin voit palata takaisin Kokkolan Energian asiakkaaksi. Uusi sähkösopimus voi myyjänvaihtotilanteessa alkaa aikaisintaan kahden viikon kuluttua tilauksesta.

Minulla on määräaikainen sähkösopimus, mitä sille tapahtuu?

Ei mitään. Määräaikaiset sähkösopimukset säilyvät ennallaan sekä Kokkolan alueella että Kokkolan ulkopuolella.

Toistaiseksi voimassa olevien sopimusten irtisanominen Kokkolan ulkopuolelta

Miksi sähkösopimukseni irtisanottiin?

Poikkeuksellisesta sähkömarkkinatilanteesta johtuen Kokkolan Energia Oy:n on mahdotonta myydä sähköä koko Suomeen. Sähkö hinnoitellaan tuotantopohjaisesti ja tuotannon resurssit ovat rajalliset, joten joudumme keskittämään sähkön myynnin oman kunnan alueelle. Tämän vuoksi irtisanomme Kokkolan ulkopuoliset toistaiseksi voimassa olevat sähkösopimukset.

Mitä minun täytyy tehdä, että saan uuden sähkösopimuksen?

Varmistaaksesi, että sähköntoimitus jatkuu 30.9 jälkeen, tee hyvissä ajoin (viimeistään 15.9.2022) uusi sopimus uuden sähkönmyyjän kanssa. Voit olla yhteydessä alueesi sähkönmyyjään. Muiden yhtiöiden tarjoushintoja löytyy esimerkiksi Energiaviraston nettisivuilta www.sahkonhinta.fi


Jaa artikkeli