Usein kysyttyä

Miksi saan sähkölaskuja kahdesta eri energiayhtiöstä?

Jos kaksi energiayhtiötä lähettää sinulle samalta aikajaksolta kumpikin oman laskunsa, on kyse siitä, että olet kilpailuttanut sähkösi. Ostat siis sähköenergian eri myyjältä kuin yhtiöstä, joka toimittaa sähkösi. Sähköenergiasta ja sähkön siirrosta tulee siis eri laskut. Mikäli ostat sähkön ja siirron samalta yhtiöltä, laskutetaan ne yhdellä laskulla.

Miksi en voi ostaa sähkön siirto muualta kuin paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltäni?

Sähkönsiirto ostetaan aina paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltä eli sitä ei pysty kilpailuttamaan. Siirtohinnat perustuvat kunkin alueen todellisiin kustannuksiin, eikä niihin vaikuta sähkön myyjä tai sähkösopimuksen kilpailuttaminen. Hintatason kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Mikä on e-lasku?

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat helposti suoraan omaan verkkopankkiisi. Valitsemalla e-laskun vältyt esimerkiksi viite- ja tilinumeroiden näpyttelyltä. Ajan lisäksi säästät myös luontoa. E-lasku on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja.

Miten vaihdan e-laskuun?

E-laskun voit tilata omassa verkkopankissasi ja maksamaton e-lasku näkyy verkkopankin etusivulla siihen saakka, kunnes hyväksyt sen maksettavaksi. Useimmissa pankeissa voit myös tilata itsellesi muistutuksen saapuneesta e-laskusta.

Voinko nähdä jostain vanhat sähkölaskuni?

Voit tarkastella vanhoja laskujasi Online-palvelussamme.

Onko mahdollista saada laskuja useammin? Tuleeko siitä lisäkuluja?

Voit valita kanssamme laskutusvälisi. Vaihtoehtoina sinulla on kuukauden, kahden kuukauden tai kolmen kuukauden välein tapahtuva laskutus.

Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Laskutusvälin muutoksesta voit olla yhteydessä asiakaspalveluumme.

Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?

Sähkön siirtopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista suurin osa muodostuu muusta kuin sähkönkäytön määrästä. Jakeluverkkoyhtiön on huolehdittava, että alueen asukkaat saavat sähköä tarvittaessa, ja siksi sähköverkkoa on jatkuvasti huollettava ja kehitettävä.

Olen muuttamassa, miten minun tulisi toimia?

Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia. Sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sähkösopimuksia eri osoitteissa. Saatat tarvita sähköä kahdessa paikassa, jos vaikka remontoit uutta asuntoa, mutta asut vielä vanhassa osoitteessasi.

Tee sähkösopimus uuteen asuntoosi viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että muuttopäivänä sähköt on kytketty. Aloita uusi sopimus siitä päivästä, jolloin haluat sähköntoimituksen alkavan. Vanha sopimuksesi päättyy vasta, kun päätät itse sopimuksesi tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Päätä vanha sopimuksesi siihen päivään, kun muutto ja loppusiivous on hoidettu.

Sähköt katkeavat kohteesta sopimuksen päättyessä, jos uuden asiakkaan sopimusta ei ole tehty.