Usein kysyttyä

Laskutus

Miksi saan sähkölaskuja kahdesta eri energiayhtiöstä?

Jos kaksi energiayhtiötä lähettää sinulle samalta aikajaksolta kumpikin oman laskunsa, on kyse siitä, että olet kilpailuttanut sähkösi. Ostat siis sähköenergian eri myyjältä kuin yhtiöstä, joka toimittaa sähkösi. Sähköenergiasta ja sähkön siirrosta tulee erilliset laskut. Mikäli ostat sähkön ja siirron samalta yhtiöltä, laskutetaan ne useimmiten yhdellä laskulla.

Miksi en voi ostaa sähkönsiirtoa muualta kuin paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltäni?

Sähkönsiirto ostetaan aina paikalliselta jakeluverkkoyhtiöltä, eli sitä ei pysty kilpailuttamaan. Siirtohinnat perustuvat kunkin alueen todellisiin kustannuksiin, eikä niihin vaikuta sähkön myyjä tai sähkösopimuksen kilpailuttaminen. Hintatason kohtuullisuutta valvoo Energiavirasto.

Mikä on e-lasku ja miten vaihdan e-laskuun?

E-lasku on sähköisessä muodossa oleva lasku, jonka saat helposti suoraan omaan verkkopankkiisi. Valitsemalla e-laskun vältyt esimerkiksi viite- ja tilinumeroiden näpyttelyltä. Ajan lisäksi säästät myös luontoa. E-lasku on turvallinen tapa vastaanottaa ja maksaa laskuja. E-laskun voit tilata omasta verkkopankistasi ja maksamaton e-lasku näkyy verkkopankissasi siihen saakka, kunnes hyväksyt sen maksettavaksi. Useimmissa pankeissa voit myös tilata itsellesi muistutuksen saapuneesta e-laskusta. E-laskun tekemistä varten tarvitset sopimusnumeron, jonka löydät laskun ensimmäiseltä sivulta.

Mikä on sähköpostilasku ja miten vaihdan sähköpostilaskuun?

Paperilaskun sijaan voit saada laskun sähköpostiisi. Ekologiseen sähköpostilaskuun voit siirtyä ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme.

Voinko nähdä vanhat sähkölaskuni?

Voit tarkastella vanhoja laskujasi asiakasportaali Kompassista. Mikäli haluat tarkastella ennen kesäkuuta 2021 luotuja laskuja, otathan yhteyttä asiakaspalveluun.


Onko mahdollista saada laskuja useammin? Tuleeko siitä lisäkuluja?

Kokkolan Energian asiakkaat voivat valita itselleen sopivan laskutusvälin. Vaihtoehtoina on kuukauden tai kahden kuukauden välein tapahtuva laskutus. Laskutusvälin muutoksesta ei koidu ylimääräisiä kustannuksia. Mikäli haluat muuttaa laskutusväliä, otathan yhteyttä asiakaspalveluun.

Miksi maksan perusmaksuja, vaikka en käytä sähköä ollenkaan?

Sähkön siirtopalveluiden ylläpitämisen kustannuksista suurin osa muodostuu muusta kuin sähkönkäytön määrästä. Jakeluverkkoyhtiön on huolehdittava, että alueen asukkaat saavat sähköä tarvittaessa, ja siksi sähköverkkoa on jatkuvasti huollettava ja kehitettävä.

Asiakasportaali Kompassi

Mikä on Kompassi?

Asiakasportaali Kompassissa voit mm. päivittää asiakastietojasi, seurata energiankulutusta sekä tarkastella laskuja. Voit myös uusia määräaikaisen sähkösopimuksen tai tehdä uuden sopimuksen vaikkapa kesämökille. Rekisteröidy Kompassi-palveluun täällä. Vanhan online-palvelun tunnukset eivät siirry Kompassiin.

Miten kirjaudun Kompassiin?

Ohjeet kirjautumiseen löydät täältä.

Sähkösopimukset ja sopimuksen siirto

Mikä on minulle sopivin sähkösopimus?

Oikein valitulla sähkösopimuksella säästät energiaa ja teet arjestasi sujuvaa. Meillä on valittavana toistaiseksi voimassa olevia ja määräaikaisia sähkösopimuksia. Lisäksi meiltä löytyy ympäristöystävällisiä ja ekologisia sähkösopimusvaihtoehtoja. Tutustu sähkösopimuksiimme!

Asiakaspalvelumme auttaa mielellään oikean sopimuksen valinnassa.

Mikä on yleissähkön ja aikasähkön ero?

Yleissähkö sopii kaikkeen sähkönkäyttöön. Se ei erottele sitä, käytätkö sähköä yöllä vai päivällä.Aikasähkösopimuksessa sähkön käyttö mitataan erikseen päivä- ja yöajalta (klo 22-07). Yösähkön hinta on halvempi kuin päiväsähkön.

Haluan siirtää sähkösopimukseni Kokkolan Energiaan, miten toimin?

Sähkösopimuksen siirtäminen Kokkolan Energialle on helppoa, sillä irtisanomme nykyisen sopimuksen puolestasi ja hoidamme sopimuksen siirtoon liittyvät käytännön asiat. Uusi sähkösopimus voi myyjänvaihtotilanteessa alkaa aikaisintaan kahden viikon kuluttua tilauksesta. Otathan yhteyttä asiakaspalveluumme, niin autamme sinua kaikissa käytännön asioissa.

Minulla on määräaikainen sopimus ja olen muuttamassa, miten toimin?

Määräaikaisen sopimuksen voi päättää, jos muutat toiseen osoitteeseen. Uuteen osoitteeseen voit tehdä uuden sopimuksen haluamasi sähkönmyyjän kanssa.

Olen muuttamassa, miten minun tulisi toimia?

Sähkösopimukset ovat osoitekohtaisia. Sinulla voi olla samanaikaisesti voimassa useampia sähkösopimuksia eri osoitteissa. Saatat tarvita sähköä kahdessa paikassa, jos vaikka remontoit uutta asuntoa, mutta asut vielä vanhassa osoitteessasi.

Tee sähkösopimus uuteen asuntoosi viimeistään kaksi viikkoa ennen muuttoa. Näin varmistat, että muuttopäivänä sähköt on kytketty. Aloita uusi sopimus siitä päivästä, jolloin haluat sähköntoimituksen alkavan. Vanha sopimuksesi päättyy vasta, kun päätät itse sopimuksesi tai uusi asiakas tekee osoitteeseen sopimuksensa. Päätä vanha sopimuksesi siihen päivään, kun muutto ja loppusiivous on hoidettu.

Sähköt katkeavat kohteesta sopimuksen päättyessä, jos uuden asiakkaan sopimusta ei ole tehty.